Siirry sisältöön

DiGreen

DiGreen-hankkeessa kehitetään digivihreää osaamista työelämän tarpeisiin

Euroopan unionin osarahoittama DiGreen – digivihreän siirtymän osaaminen -hanke on käynnistynyt 1.5.2026 Länsirannikon Koulutus Oy WinNovassa. Hanke rahoitetaan Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) osana Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelmaa.

Hanke vahvistaa tulevaisuuden osaamista Satakunnassa yhdistämällä vihreän siirtymän ja digitalisaation teemat käytännönläheiseen kehittämistyöhön. Työelämä on murroksessa, jossa kestävän kehityksen ratkaisut ja teknologinen kehitys kulkevat käsi kädessä. Digreen hankkeen kehittämistyössä vastataan muutokseen vahvistamalla osaamista, joka tukee sekä ympäristövastuullisia toimintatapoja että digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä eri aloilla. Tavoitteena on parantaa valmiuksia toimia muuttuvassa työelämässä.

Toiminta perustuu tiiviiseen yhteistyöhön koulutuksen, opiskelijoiden ja alueen yritysten välillä. Osaamistarpeita tunnistetaan yhdessä ja ratkaisuja kehitetään käytännön kokeilujen ja pilotointien kautta. Näin syntyy toimintamalleja, koulutussisältöjä ja digitaalisia osaamismerkkejä, jotka vastaavat suoraan työelämän tarpeisiin.

Vihreän siirtymän näkökulmat, kuten kestävä kehitys, resurssiviisaus ja vastuulliset toimintatavat, tuodaan osaksi ammatillista osaamista konkreettisella tasolla. Samalla vahvistetaan digiosaamista ja valmiuksia hyödyntää uusia teknologioita tarkoituksenmukaisesti eri työtehtävissä.

Hankkeen alkuvaiheessa käynnistyy vuoropuhelu eri toimijoiden kanssa työpajoissa. Näissä tarkennetaan tulevaisuuden osaamistarpeita ja rakennetaan pohjaa kehitettäville ratkaisuille.

Hankkeen toteutusaika on 1.5.2026-30.4.2028.

Hankkeen kuvituksessa hyödynnetty tekoälyä.