Siirry sisältöön

Benchmarkaten vihjeitä virtuaalioppimiselle

7.10.2025

Vihje/iVihje-hankeparissa kehitetään kiinnostavia ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä, jotka vahvistavat osaamista erityisesti teemoissa: kestävässä kehitys, kiertotalous, huoltovarmuus ja turvallisuus. Hankkeessa rakennetaan sekä virtuaalisia että fyysisiä oppimisympäristöjä, jotka yhdistyvät moderniksi hybriditilaksi. Lisäksi tavoitteena on tuoda palvelurobotiikkaa osaksi pedagogiikkaa.

Virtuaalisuuden mahdollisuudet ja pedagoginen näkökulma

Digitaalinen kehitys menee kovaa vauhtia eteenpäin ja maailmalla on tarjolla jo vaikka mitä digivälinettä. Mikä olisi pedagogisesti toimivaa ja miten virtuaalitiloja voitaisiin hyödyntää osana oppilaitosarkea toisella asteella, ovat kysymyksiä, joita Vihje-projektiryhmässä tarkkaan nyt pohditaan.

Projektiryhmällä on meneillään verkostoitumista ja sidosryhmätyöskentelyä tukeva vaihe, jota kautta saamme kehittämistyölle tärkeitä vinkkejä. Olemme kontaktoineet mm. muita oppilaitoksia ja investointien tarjoajia ja selvittäneet minkälaisia virtuaalioppimista mahdollistavia ratkaisuja oppilaitoksilla on tällä hetkellä käytössä, mitä mahdollisia kompastuskiviä on tullut esille tai mitkä asiat toimivat hyvin ja toisaalta minkälaista tarjontaa laitevalmistavat tällä hetkellä tarjoavat.

Olemme tutustuneet mm. immersiivisten tilaratkaisujen tarjoajiin, VR-laseille rakennettuihin oppimisympäristöihin sekä erilaisten palvelurobottien malleihin ja toimittajiin. Keskeistä kaikessa on se, miten voimme näitä oppilaitoksessa hyödyntää.

Vierailu SAMKiin – inspiraatiota Pelisellistä ja RoboAI-laboratioriosta

Kävimme ti 23.9. Porissa SAMK:n kampuksella vierailukäynnillä, jossa pääsimme tutustumaan Peliselliin ja RoboAi-laboratorioon. Saimme loistavan esittelykierroksen siitä mistä tarpeista Peliselli on syntynyt ja miten sitä SAMK:ssa käytetään ja miten RoboAi-laboratorio tukee opiskelijoita mm. projektitöissään.

SAMK:n pelisellissä oli yhdistetty hienosti digitaalisia mahdollisuuksia manuaaliseen tekemiseen. Roolipelien asusteiden taustalle sai heijastettua halutun virtuaalisen näkymän ja aistimuksia lisäävät tuoksut voi nuuhkaista lasipurkeista. Tila yhdistää lautapelien pelaajat tietokonepelien koodaajiin ja sitä onkin hyödynnetty onnistuneesti uusien ryhmien tutustumisessa ja ryhmäytymisessä. Tilan saa ohjauspaneelin avulla valaistua useille väreillä ja VR-lasien avulla opiskelijat voivat testailla itse tuottamiaan pelejä. Tunneliin voi kömpiä rentotumaan ja kuuntelemaan tilan kaiuttimista sopivaa äänimaailmaa.

VIHJE - Vihreät ja innovatiiviset oppimisympäristöt -hankkeen vierailukäynti SAMK Peliselliin sekä RoboAI-keskukseen 23.9.2025.

SAMK:n Pelisellissä yhdistyy ajatuksia siitä, mitä meidän Vihje-hybriditilan tavoitteena on. Peliselli antoi meille paljon ideoita siitä, mitä meidän Vihje-tilan kokoamisessa, laitteissa, tekniikassa ja käytössä tulee huomioida, mutta sen lisäksi Vihje-hybriditilaan meidän tulee rakentaa virtuaalisisällöt kestävän kehityksen, huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmiin. Voisiko esim. pelisellityyppiseen Vihje-hybriditilaan heijastaa isoille näytöille virtuaalisia pelillisiä tehtäviä, joissa opiskelija ratkaisee työmaalla olevia kestävän kehityksen ja kiertotalouden tehtäviä. Tai voisiko tilaan heijastaa simulaatioita, joissa opiskelija voi harjoitella huoltovarmuuden ja turvallisuuden taitoja. Vihje-hybriditila voisi ehkä tarjota myös kampuksella kotipesän oppilaitokseen hankituilla ja tulevaisuudessa hankittavilla virtuaali- ja digioppimista tukeville laitteille ja laitteiden käyttöä voisi Vihje-tilassa harjoitella niin oppilaitoksen henkilöstö, opiskelijat kuin sidosryhmien edustajatkin.

Palvelurobotiikka – askel kohti tulevaisuutta

Robotiikan osalta meidän tarpeet eivät tässä vaiheessa ole yhtä moninaiset mitä RoboAI -labra SAMK:ssa tarjosi, mutta Vihje -hankkeen palvelurobottihankinta on kuitenkin iso innovaatioaskel 2.asteen oppilaitokselle. Tulevaisuudessa palvelurobotit lisääntyvät ja nykyään niitä jo näkee mm. varastoissa, ravintoloissa, lentoasemilla jne.

Vihje -palvelurobotilla voimme tarjota opiskelijoille ja työelämälle mahdollisuuden tutustua palvelurobotin käyttöön, ohjelmointiin ja hyötyihin. Ennen palvelurobotin hankintaa tulee meidän kuitenkin tehdä vielä paljon työtä sen osalta, että minkälaiseen robottiin me päädymme, mitä robotille voidaan opettaa ja miten se tukee Vihje-hankkeen kestävän kehityksen ja kiertotalouden tavoitteita. Voisiko Vihje-robo esimerkiksi opettaa meitä kampuksella siinä, miten kierrätetään tai antaisiko se meille jotain turvallisuuteen liittyviä huomioita… maailma varmaan on aika laaja siihen mitä se voisi olla…

Matka jatkuu…

Vihje-hankkeessa meneillään kutkuttava ja mielenkiintoinen vaihe, kun paljon selvitystyötä edessä. Sen olemme jo oppineet, että kartoitustyötä tulee tehdä laajasti. Ottaa huomioon oppilaitoksen tarpeet ja työelämän tarpeet ja nähdä myös jopa tarpeiden yli pidemmälle tulevaisuuteen. Virtuaalisuus antaa paljon mahdollisuuksia tuoda virtuaalisesti opetukseen tilanteita, joita emme muuten pääse päivittäin opettelemaan. Vihje-projektiryhmä jatkaa vihjeiden etsintää ja seuraavaksi lähdemme tarkemmin tutustumaan mm. siihen, mitä kokemuksia oppilaitoksilla on immersiivisten tilojen rakentamisesta ja käytössä.

Tässä vaiheessa iso kiitos SAMKin Janikalle mielenkiintoisesta Pelisellin ja RoboAi-labran esittelystä!
Terveisin, Vihje-projektiryhmä