Siirry sisältöön

Noviisi vai ekspertti?

Kuvassa henkilöitä U-muotoisen pöytäryhmän ympärillä katsomassa valkokankaalla olevaa esitystä.

Tällä ajatuksella lähdin SkillsFinlandin lähettämänä lajieksperttinä tammikuussa Wieniin suunnittelemaan uutta retail sales -lajia EuroSkills-kilpailuihin ensi syksyksi. Kansallisissa kilpailuissa ympäri Eurooppaa (Suomessa Taitaja-kisat) asiakaspalvelun ja myynnin laji on aina järjestetty, mutta ensimmäistä kertaa siinä mitellään kansainvälisellä tasolla tänä vuonna.

Meitä oli kokoontunut Itävallan kauppakamariin 10 WorldSkills Europen lajieksperttiä ja muuta asiantuntijaa määrittämään lajikuvaus ja taitotasovaatimukset. Taitovaatimusten pohjalta aletaan suunnitella verkkoalustalla arviointirakennetta ja kilpailutehtäviä.

Sain huomata, että hyvä ennakkovalmistautuminen kannatti. Perusasiat kansainvälisestä Skills-toiminnasta olin ottanut haltuun Suomen hyvän valmennusjärjestelmän ja asiantuntevien kollegoiden avustuksella. Suomessa on korkea taso kilpailutoiminnan suunnittelussa ja asioiden hallinnassa. Parin päivän aikana kävi selväksi asiantuntemusta olevan pöydässä niin paljon, että voimme nimittää itseämme eksperteiksi hyvällä omallatunnolla.

Suomessa tutkinnon perusteet pohjautuvat ammattitaitovaatimuksiin ja työssäoppimisen yhteydessä annettaviin näyttöihin, prosessien osaamiseen. Tästä syystä Taitaja-toiminta sopii luontaiseksi osaksi osaavimpien opiskelijoiden opintopolkua. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole kaikissa muissa maissa, joissa oppiminen saattaa perustua edelleen paljolti koulussa oppimiseen, eivätkä opetussuunnitelmatkaan aina ole edes valtakunnallisia. Suomen ammatillinen koulutusjärjestelmä verrattuna moneen muuhun maahan on tosi edistynyt, vaikka jokainen muutos ei aina kaikkia välttämättä aluksi innostakaan. Teoria ja käytäntö ovat aina kaksi eri asiaa, kuten olemme ympäri maata koulutusleikkausten kurimuksessa saaneet karvaasti huomata.

Maaliskuussa lajien pääekspertit ja varapääekspertit kokoontuvat valmistelukokoukseen kilpailupaikalle Grazin messukeskukseen, jossa kaikkien lajien arviointirakenteet lyödään lukkoon. Kilpailutehtävät suunnitellaan valmiiksi sen jälkeen ja julkistetaan toukokuussa. Uskon, että Itävallan Grazissa saamme syksyksi hienon uuden lajin EuroSkills-perheeseen. Jo oli lajin aikakin, sillä onhan kaupankäynti ollut antiikin ajoista asti väylä ihmisten ja kulttuurien kohtaamiseen maailmassa. Kaupankäynnistä löytyy luontaisesti aina myös kilpailuasetelma.

Suomea kilpailun retail sales -lajissa edustaa Siiri Simpanen Omniasta lähivalmentajanaan oman oppilaitoksensa

Konsta Ojanen, liiketoiminnan lehtori, WinNova

Kirjoittaja on EuroSkills2020-kilpailun lajin retail sales varapääekspertti tehtävänään osallistua lajin ja kilpailutehtävien suunnitteluun sekä toimia osana Suomen ammattitaitomaajoukkueen valmennustiimiä.