Siirry sisältöön

Aki Wahlman mukana Some coachingia MaRa-aloille JOTPA-koulutuksessa

Kokki Aki Wahlman valkoisessa työtakissa seisoo kädet housuntaskussa.

WinNovan jatkuvan oppimisen polulla työelämässä jo mukana olevien on mahdollista päivittää osaamistaan mm. JOTPA-koulutusten avulla. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus eli JOTPA tukee työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta koko yhteiskunnassa.

Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA -logo

Some coaching MaRa-aloille on yksi WinNovassa tällä hetkellä käynnissä olevista JOTPA-koulutuksista. Koulutuksessa perehdytään matkailu- ja ravitsemisalan markkinointiin sosiaalisen median välineillä. Yhtenä some-kokonaisuuden kouluttajista toimii tunnettu huippukokki Aki Wahlman ja hänen yrityksensä Foody Allen Oy.

Kuka?

  • Aki Wahlman, Foody Allen Oy
  • Kokki, keittiömestari, opettaja ja yrittäjä.
  • Vuoden kokki, Bocuse d´Or Suomen edustaja.
  • Kotoisin Laitilasta, lapsuuden kohokohta on perunoiden myyminen Rauman torilla.
  • Lisätietoa Aki Wahlmanin ravintolasta www.foodyallen.fi(siirryt toiseen palveluun)

Ravintoloiden ja alan uudet tuulet Aki Wahlmanin silmin

Ravintola-alan palvelujen kiinnostavuus kasvaa koko ajan ja erilaisia ravintolapalveluita käytetään yhä enemmän. Kynnys niiden käyttämiseen on matala. Esimerkiksi nykyään nuoret käyttävät arkena sellaisia palveluita, jotka aiemmin kuuluivat lähinnä viikonloppujen ohjelmaan. Myös brunssit ja muut uudenlaiset palvelut ovat tulleet monille tutuksi.

Alalla käytetään uusia, mielenkiintoisia konsepteja

Perinteiset ravintolat vähentyvät koko ajan ja uusia konsepteja tulee. Ravintoloissa käydään muulloinkin kuin vain iltaisin ja viikonloppuisin. Uusissa ravintoloissa voi olla keittiö auki myös yömyöhään, jolloin ravintoloissa käyvä väki voi kokoontua syömään ja juomaan entistä myöhemmin. On myös konsepteja, joissa ravintolat ovat auki, kun muut ovat kiinni.

Ala on muuttanut muotoaan. Entisten lounasravintoloiden ja iltaravintoloiden sekaan aukeaa jatkuvasti esimerkiksi bistro-henkisiä, all day brunch -tyyppisiä tai muuten hieman kapeamman tuotevalikoiman ravintoloita. Persoonallisuus ja ravintolan “oma juttu” ovat juuri nyt tätä päivää. Suurimmassa kasvussa ovat nuorten huippuosaajien omat ravintolat, joihin mennään nauttimaan, mutta ennen kaikkea tukemaan nuoria rohkeita ja innovatiivisia yrittäjiä.

Iso osa ravintolan ruokia syödään nykyään muualla kuin ravintolassa: asiakkaat tilaavat esimerkiksi eri sovellusten kautta ja syövät kotona. Toisille toimijoille tämä konsepti toimii paremmin kuin toisille. Yhä enemmän tulee palveluita, joissa asiakas itse valmistaa raaka-aineista ruokansa ja samasta palvelusta hän voi tilata vaikka paistinpannun.

Osaajilta kaivataan uudenlaisia taitoja, töitä kyllä löytyy

Alan tilannetta hankaloittaa se, että tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Työvuorot ja palvelut ovat ilta- ja viikonloppupainotteisia, joten töihin on haastavampaa saada työntekijöitä.

Aikaisemmin kentällä odotettiin, että opiskelijoilla olisi paljon työssäoppimista. Nykyään haastetta tuo, jos opiskelija oppii vain yhden työpaikan tavan. Olisi mielestäni parempi, että perusasiat opittaisiin koulussa ja vasta sen jälkeen lähdettäisiin työelämään. Näin ollen opiskelija saisi vahvemman pohjan tuleville töilleen.

Opiskelijoiden kulttuurituntemusta tulisi lisätä entisestään, sillä työelämä kansainvälistyy koko ajan. Olisi hyvä hyödyntää alaa opiskelemassa olevien erilaisia kulttuuritaustoja, ja oppia niistä puolin ja toisin. Näin kansainvälisyyden tuominen osaksi ravintolapalveluja ja ruokalistaakin olisi aidosti sitä, mitä on luvattu, eikä sinnepäin.