Mastering European Project Management and Design for Educators Erasmus+ -oppia historiallisessa Bolognassa

Vuosi on kulunut omasta Erasmus+ -täydennyskoulutuksestani Bolognassa ja on aikaa pysähtyä muistelemaan kurssin antia ja viikon aikana solmittuja tuttavuuksia. Keväällä 2024 osallistuin otsikon mukaiseen täydennyskoulutukseen Bolognassa. Kurssista vastasi Erasmus+ Learning Academy ja kurssipaikkana oli Camplus, suurehko kampuskeskittymä noin 20 minuutin kävelymatkan päässä Bologonan keskustasta ja vanhasta kaupungista. Myös majoitus oli järjestetty samassa paikassa. Muut osallistujat tulivat Norjasta, Tanskasta, Saksasta, Ranskasta ja Portugalista. Olin ryhmän ainut suomalainen ja viikon kielikylpy oli taattu (ja myös toivottu).
“The landscape of European funding is filled with possibilities for education staff to make the difference in instruction. The Erasmus+ program, a beacon for Education, Training, Youth, and Sport, is offering a plethora of options to elevate the quality and inclusion of education by supporting various activities and organizations.
The new edition of the course “European project management and design for teachers, headmasters and educators” took place in Bologna in april 2024. The participants came from all across Europe (Portugal, Finland, Norway, Denmark, Germany, France).“
Pitkä kokemus erilaisista EU-rahoitteisista projekteista nostatti omat odotukseni kurssista varsin korkealle. Vieläkö olisi jotakin uutta opittavaksi? Etukäteen pohdituttivat myös kurssipäivien pituus ja työskentelyn intensiteetti: aamukahdeksasta viitteen ja opiskelun jälkeinen iltaan sijoittuva kulttuuriohjelma. Miten vire säilyisi aamusta iltaan? Odotukset täyttyivät ja jopa ylittyivät! Päivien ohjelma ja koulutussisällöt oli rakennettu varsin taitavasti: ryhmäytymiseen panostettiin ja ryhmästä muodostuikin varsin tiivis porukka heti ensimmäisten päivien aikana. Erilaisia pedagogisia menetelmiä käytettiin monipuolisesti ja päivät alkoivat aina edellispäivän aiheen kertaamisella: toisinaan tietovisan merkeissä, toisinaan piirtäen. Aiheet ja “teoria” etenivät loogisesti EU-ohjelmatasolta aina rahoitusohjelman tavoitteita vastaavien projektiaihoiden tunnistamiseen ja muotoiluun.

“The course started with a comprehensive exploration of the European funding landscape. Participants engaged in team-building exercises, evaluated their needs and expectations, and got an overview of funding opportunities, with a specific focus on Erasmus+ and other programs relevant for the participants as emerged during the needs and expectations evaluation phase.
Participants then began a collaborative project work, intended to evolve and refine over the course of the training week with the guidance of the trainer. Initially, they engaged in discussions about their overarching project concepts, evaluating potential funding programs and corresponding actions, before forming working groups accordingly.
The course continued with the presentation of the Project Cycle Management and the Logical Framework Approach, essential theoretical foundation in European Project Design. As the project progressed participants focused on designing and refining their problem and objective trees.
The group also explored practical insights from EU-funded projects, with the objective of estimating the impact of a good Work Breakdown Structure in project design and management. Various tools for time management and project design were introduced, aimed at crafting a solid and coherent project framework and activity breakdown.
The following session aimed to increasing the technical proficiency of course participants by delving into budgeting, eligible costs, lump sum management and project monitoring.
Towards the end of the course, participants and the course trainer shared relevant insights, best practices, tips and trick about good project management, relevant results and deliverables of ongoing projects.
Participants were guided through the process of pitching their final project idea, simulating a presentation to a funding body. This exercise underscored the significance of effective dissemination in project design and management, while also consolidating the key learning points, knowledge, and skills acquired during the training week.“


Päiviin oli järjestetty myös kulttuuriohjelmaa, opastettuja kävelykierroksia sekä yhteistä iltaohjelmaa. Bologna oli kaunis, historiaa huokuva kaupunki, varsin helppo kulkea ja turvallinen eksyä. Emilia-Romagnan alueen suurin kaupunki on tunnettu punaisista kivirakennuksista ja lähes koko keskustan peittävistä katetuista katukäytävistä. Emilia-Romagna on tunnettu ruokakulttuuristaan ja artesaanijäätelöistään. Lyhyiden välimatkojen päässä on monia kiinnostavia kohteita ja luotijunalla vain puolen tunnin matkan päässä. Viimeisen kurssipäivän päätteeksi suunnattiinkin suomalais-saksalais-portugalilaisella ryhmällä Veronaan.
Kaiken kaikkiaan kurssiviikosta jäi paljon muistoja, hyödyllistä tietoa sekä hyviä kontakteja tulevien EU-hankkeiden varalle. Viikon päätteeksi oli aihetta antaa kiitosta ja jakaa kehutarrat niin opettajalle kuin kurssikavereillekin.
Kirjoittajat: Anne Vaahtio ja Sara Natalini