Siirry sisältöön

Tutkitaan: Sujuva siirtyminen toiselta asteelta elintarvikealan korkeakouluopiskelijaksi

Satakunnan ammattikorkeakoulussa käynnistyi elintarviketuotannon suuntautumisvaihtoehto tuotantotekniikka ja tuotantotalous tutkinto-ohjelmassa syksyllä 2023. Suuntautumisvaihtoehdon lisääminen tarjontaan sai alkunsa alueen elintarvikealan yritysten aloitteesta. Elintarvikealan nopeat ja joustavat koulutuspolut -hankkeen yhtenä tavoitteena on elintarvikealan opiskelijoiden siirtymisen sujuvoittaminen ammatilliselta toiselta asteelta ammattikorkeakouluun.

Hankkeen yksi neljästä koulutuspolusta, koulutuspolku 4, tarjoaa koulutuksia ammatillisen toisen asteen nykyisille ja aiemmin valmistuneille opiskelijoille ja nuorille, jotka ovat kiinnostuneita hakeutumaan AMK-opintoihin. Koulutusten järjestämiseksi SAMKin Merilogistiikan tutkimuskeskus selvitti kyselyillä kohderyhmän osaamistarpeita, jotta siirtymä korkea-asteen koulutukseen koettaisiin sujuvaksi.

Osaamistarpeita selvitettiin syksyllä 2024 kahdella kyselyllä. Kysely ”Amiksesta ammattikorkeakouluun” tehtiin alueen toisen asteen elintarvikealan opiskelijoille ja kysely ”Siirtyminen toisen asteen ammatillisista opinnoista AMK-opintoihin” suunnattiin SAMKin elintarvikealan kahden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, joiden toisen asteen koulutus on ammatillisesta oppilaitoksesta.

Kyselytutkimusten tuloksia käytetään Elintarvikealan nopeat ja joustavat koulutuspolut -hankkeen koulutuspolku 4:n koulutusten sisältöjen suunnitteluun. SAMKin elintarvikealan kyselyyn vastanneista opiskelijoista 80 % on sitä mieltä, että toisen asteen koulutus valmisteli AMKiin siirtymistä ”ei lainkaan” tai ”vähän” ja elintarvikealan toisen asteen opiskelijoiden kyselyyn vastanneista kaikki olivat sitä mieltä, että AMK-opintoihin valmistava koulutus olisi tärkeää. Ammatillisen toisen asteen suorittaneista SAMKin elintarvikealan opiskelijoista 85 % on kokenut haasteita luonnontieteiden opinnoissa.

Tutkimusten perusteella ammatilliselta toiselta asteelta korkeakouluopintoihin siirtymistä sujuvoittaisi parempi luonnontieteiden hallinta, tieto AMK-opintojen vaatimuksista sekä toimiva opiskelutekniikka ja hyvät digitaidot.

Tiesitkö tämän?

Kirjoittaja: Iina Virtanen, SAMK

Tämä artikkeli on osa SAMKin Merilogistiikan tutkimuskeskuksen Tutkitaan-artikkelisarjaa