Siirry sisältöön

Leirikoulu Orihuelassa 3.11-8.11.2019

Kuvassa opiskelijat seisomassa yhteiskuvassa portailla.

Matka liittyi sosiaali- ja terveysalan pilottiin ja rahoitus siihen saatiin Erasmus -ohjelman kautta. Leirikoulun vetäjinä toimivat opettajat Katja Saarinen ja Eeva Kivioja. Matkan aikana opiskelijat opiskelevat muistisairauksia sekä psyykkisten ja sosiaalisten ongelmien opintojaksoa. Opiskelijat tekevät vertailuja Suomen ja kohdemaan välillä. He työstävät kursseja Sway-blogiin ja pitävät omaa instagram tiliä. Lisäksi he osallistuvat ryhmävideopuheluihin leirikoulun toisella viikolla. Opiskelijat osallistuvat workshopeihin paikallisten opiskelijoiden kanssa, joissa aiheena on mm. lastenoikeudet ja hygienia. Lisäksi opiskelijat tutustuvat työelämään kolmen päivän ajan työpaikoilla hoitolaitoksissa.

Saavuimme Alicanten lentokentälle sunnuntai-iltana. Auringon laskiessa vuorten taakse ajelimme Orihuelaan. Opiskelijat majoittuivat hostelliin ja opettajat hotelliin. Kävimme porukalla vielä syömässä tapaksia ja sitten olikin aika kömpiä yöpuulle raskaan matkan jälkeen.

Laskeudutaan Alicanteen
Orihuela iltavalaistuksessa

MAANANTAINA menimme IES Gabriel Miron koululle. Tapasimme koulun johtajan ja muuta henkilökuntaa. Tutustuimme koulun luokkatiloihin ja ympäristöön, tapasimme myös opiskelijoita. Iltapäivällä menimme uudelleen koululle kuuntelemaan kansainvälisyysinfoa. Kävi ilmi, että kyseisellä oppilaitoksella on monipuoliset kansainväliset vaihtomahdollisuudet mm. Portugaliin, Saksaan ja Italiaan. Tarkoituksena oli myös esitellä omia tuotoksiamme Suomesta, Winnovasta ja Porista. Valitettavasti netti ei pelannut kunnolla ja opiskelijat eivät voineet esityksiään vielä pitää. Sovittiin, että he saavat esityksensä pitää myöhemmin workshopissa. Iloksemme totesimme, että heiltä saatetaan lähettää opiskelijoita ja opettajia myös Winnovaan.

IES Gabriel Miron johtaja ja meidän opiskelijat
Koulun kirjasto

Maanantaina tutustuimme omatoimisesti myös Orihuelaan ja nautimme pienen espanjalaisen kaupungin tunnelmasta.

Orihuelassa oli paljon kapeita ja kauniita kujia

TIISTAINA lähdimme aamulla bussikuljetuksella kohti Torreviejaa. Saimme kuulla kaupungin historiasa ja pääsimme vierailemaan La Granatan päiväkodissa sekä AFA päivätoimintakeskuksessa. Päivätoimintakeskus AFA on tarkoitettu muisti- ja mielenterveyssairauksia sairastavien henkilöiden kuntoutukseen. Molemmissa työpaikoissa oli juuri aloittanut kakasi Winnovan opiskelijaa neljän viikon työssäoppimisjaksonsa. Oli hyvä saada keskustella alun haasteista opiskelijoiden kanssa. Suurin haaste molemmissa paikoissa oli yhteisen kielen puuttuminen.

La Granota päiväkoti
AFA päivätoimintakeskus

Vietimme koko KESKIVIIKON Orihuelassa. Kiipesimme vuorenrinnettä ylös vanhaan pappiseminaariin. Maisemat olivat huikeat!

Kuva vuorelta

Kävelimme pitkin Orihuelan kujia ja tutustuimme Orihuelan historiaan, kirkkoihin ha yliopistoon kansainvälisyyskoordinaattorin esittelemänä.

Orihuela
Illalla osallistuimme koululla origami workshopiin ja taittelimme paperista joutsenen

TORSTAINA pääsimme heti aamulla käymään kaupungin opetusvirastossa. Saimme kuulla monista mielenkiintoisista opetusviraston organisoimista projekteista mm lukutaidon edistämiseksi. Kaikki psojektit kuulostivat hyvin osallistavilta sekä omaa kulttuuria vaalivalta toiminnalta.

Opetusvirastossa

Tämän jälkeen jatkoimme Centro Social de Mayoren Virgen de Monserrate nimiseen vanhusten pivätoimintakeskukseen. Keskuksen tavoitteena on ennaltaehkäisevä työ. Toiminta muistutti ikäihmisten koulua. Ohjelmassa oli muunmuassa liikuntaa liikunnanopettajan johdolla, kognitiivisia ja motorisia taitoja ylläpitävää toimintaa esimerkiksi käsitöitä, matematiikka, kielellisiä harjoituksia, tietotekniikkaa, valokuvauksta ja kirjoittamista toimittajan roolissa. Lisäksi toimintakeskuksessa oli mahdollista kahvitella, käydä kampaajalla, fysioterapiassa tai jalkahoidossa.

Päivätoimintakeskuksen asiakkaita kampaamossa (kuvauslupa saatu)
Keskuksen ikäihmiset auttavat ja tukevat toinen toisiaan (kuvauslupa saatu)

Täältä jatkoimme matkaa vanhusten palvelukotiin. Palvelukodissa asui 96 vanhusta, joista kuudellatoista oli mielenterveysongelmia sekä muutamalla vaikea kehitysvamma. Hoitajia oli aamuvuorossa 10, yössä vain 2. Tila oli suuri ja laitosmainen, mutta henkilökunta iloista. Kiinnitimme huomiota lääkehoitohuoneen avoimuuteen; ovi ei ollut lukossa, ei edes kiinni. Lääkkeet olivat kaikkien saatavilla.

Lääkehoitohuone

Päivän aikan kävimme myös esikoulussa ja pienten lasten päiväkodissa. Henkilökuntamitoitus oli pienenpi kuin Suomessa, mikä näkyi esimerkiksi niin, että hoitajat eivät ehtineet ottaa itkeviä lapsia syliin.

Iltapäivällä opettajan pääsivät syömään IES Gabriel Miron kansainvälisyyskoordinaattorin ja kahden opettajan kanssa.

Illalla koulu oli järjestänyt meille flamenco-esityksen ja flamenco workshopin. Siinä saimmekin laittaa itsemme likoon tanssimalla spottivalojen loisteessa koulun teatterin lavalla 🙂 Se oli suomalaiselle luonteelle pikkasen paha paikka. Halukkaille opiskelijoille tehtiin flamenco-meikki.

“Aqui estoy para vivir mientras el alma me suene”
Miguel Hernandez

Eeva Kivioja