Siirry sisältöön

Tsilivis Hair Studio Kreikan Zakynthosissa

Opettaja ja opiskelija terassilla vehreän maiseman edessä.

Toukokuussa aloitimme pitkään suunniteltu yhteistyö Kreikan Zakynthoksen saarelle, Tuula Leino-Gousetiksen omistamaan Tsilivi`s Hair Studioon henkilöstö- ja opiskelijavaihdon merkeissä. Tuula on pyörittänyt omistamaansa yritystä jo noin 20 vuotta ja hänellä on ollut useina kesinä opiskelijoita kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Ennen muuttamistaan Kreikkaan, Tuula oli hiusalan opettajana Koulutuskeskus Salpauksessa. Opiskelijavaihdosta keskustelimme jo ennen koronaepidemiaa ja nyt pääsimme toteutusvaiheeseen.

Matkaan lähdettiin yhdessä opiskelijan kanssa 6.5.2022 ja lentoreittimme oli Helsinki-Ateena-Zakynthos. Suoriin lentoihin tällä kertaa ei ollut mahdollisuutta, koska lomalennot saarelle alkoivat vasta kesäkuussa. Matkaan lähdettiin klo 6.15 aamulla ja perillä olimme yhdeksän jälkeen illalla. Tuula oli meitä lentokentällä vastassa, koska lentokenttäbussiyhteyttä saarella ei ole. Paluulento 13.5.2022 oli myöskin Ateenan kautta ja tällöin lentoaikataulu oli sellainen, että Ateenassa piti olla yksi yö, jollei sitten halunnut viettää koko yötä lentokentällä. Majoituin Ateenan lentokentän lähellä olevaan hotelliin, jonka palveluihin kuului asiakkaiden noutaminen ja vieminen kentälle. Opiskelija palasi kotiin kesäkuun lopulla suoralla lomalennolla.

Majoituimme Tuulan miehen, Dennisin pitämiin huoneistoihin. Asuminen täällä oli varsin edullista, opiskelijalle 350€ / kuukausi. Mikäli huoneistoon halusi ilmastoinnin / lämmityksen, lisähintaa tuli 10€/ vuorokausi. Huoneistoista oli noin 5 min. kävelymatka kampaamoon. Ikävänä puolena voisi todeta olleen metelin, joka kantautui huoneistoihin alapuolella olevasta baarista. Opiskelijaa tämä ei kyllä kuulemma haitannut. Tsilivin kylä on pieni, mutta hyvin vilkasliikenteinen kesäaikaan. Jalkakäytävät olivat myöskin hyvin kapeat, joten tarkkana sai liikenteessä olla.

Tsilivi`s Hair Studio on melko pieni yritys ja Tuula työskentelee siellä yksin, joskin kesällä hänellä saattaa olla kiireapulainen osa-aikaisena. Yrityksen pienestä koosta johtuen, vaihtojaksolla voi olla vain yksi opiskelija kerrallaan. Tuula toivoi myös, että jaksot olisivat mielellään pidempiä kuin kuukausi, niinpä Emman ja syksyllä vaihdossa olleen Tuulin jaksot kestivät lähes 2 kuukautta. Toukokuulle on jälleen suunniteltu 1,5 kuukauden jaksoa. Yrityksen asiakkaista suurin osa on englantilaisia turisteja. Lisäksi yritys on erikoistunut hääkampauksiin ja tällöin kammattavaksi saapuu yleensä koko hääseurue. Yrityksen Instagram-tililtä voi seurata sekä Tuulan että opiskelijoiden töitä @tsilivishairstudio.

Tsilivi`s Hair Sudio

Opiskelijavaihtoon liittyvät asiat olivat Tuulalle jo entuudestaan tuttuja, mutta kävimme yhdessä läpi LA:n ja kansainvälisessä työympäristössä toimiminen-tutkinnon osan tavoitteet, sisällöt ja arvioinnin. Lisäksi kävimme läpi tutkinnon osan suorittamiseen liittyvän Its-kurssin sisältöä läpi. Poikkeavana asiana vaihtoon liittyi Tuulan vaatima opiskelutodistus, joka piti käännättää virallisella kääntäjällä kreikan kielelle. Kääntäjä hoiti myös asiakirjaan tarvittavat leimat. Käännöstyön hinta on noin 70€, jonka opiskelija maksaa itse. Tämä asia liittyy siihen, että Kreikassa ammatillisessa koulutuksessa viimeinen vuosi on palkallista työssäoppimista. Tästä ilmeisesti on seurannut väärinkäytöksiä ja Kreikan viranomaiset tekevät yrityksiin tarkastuskäyntejä, joilla varmistetaan, että opiskelijoille maksetaan heille kuuluva palkka. Asiakirjalla todennetaan, että opiskelija on palkattomalla opiskelijavaihtojaksolla.

Emma työn touhussa

Kulttuurinähtävyyksiä saarella ei juurikaan ole, mutta Ateenassa kyllä sitäkin enemmän. Ongelmana on se, että Ateenaan pitäisi mennä lentäen tai laivalla mantereelle, josta on vielä useamman tunnin bussimatka Ateenaan. Saaren pääkaupunkiin kävimme Emman kanssa tutustumassa ja siellä ollessamme myös paikalliseen kampaamoon. Kampaamossa sattui juurikin olemaan työssäoppija, jonka tehtäviin kuului lähinnä hiusten peseminen valmiiksi ennen ammattilaisen käsittelyä. Yritys oli melko iso ja hyvin modernisti sisustettu. Tuotteet olivat samoja, joita meilläkin kampaamoissa näkee.

Elegance Hair Salon

Viikko meni nopeasti ja sain jaksolta sen, mikä oli tavoitteenakin. Jaksossa oli oikein antoisaa seurata Tuulan työskentelyä ja olla mukana Emman ohjaamisessa. Lisäksi viikon aikana oli hyvin aikaa käydä palautekeskustelua Its-kurssin valmennusosiosta ja ohjata tehtävien tekemisessä. Mikäli asiakkaita ei ollut, treenasimme Emman kanssa kampauksia harjoituspäihin, koska hääseurueita oli myöhemmin kesänä tulossa. Tuula on ohjaajana ammattitaitoinen osaa antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia. Molemmat opiskelijat pitivät Tuulasta kovasti. Lisäksi opiskelijoiden on helppo sopeutua, koska Denniksen baari- ja majoitusyrityksen kesätyöntekijät ottavat mielellään opiskelijat osaksi porukkaa. Ikävä kyllä, baarin ”varsinainen vahti”, Tuulan appi menehtyi lokakuun alussa. Tästä on hyvä jatkaa hyvin alkanutta yhteistyötä. Harmi, että yhden turistisesongin aikana ehtii vaihtojaksolle vain 2-3 opiskelijaa.