Siirry sisältöön

Lähihoitajaopiskelijaryhmän leirikoulu Orihuelassa 16.- 27.10.2023

Opsikelijaryhmä istumassa ulkona portailla Orihuelassa.

Lauantaina 21.10.2023 matkasimme opettajakaksikkona aamujunalla Helsinkiin, josta lensimme Espanjan Alicanteen. Sieltä matkasimme tunnin ajomatkan päähän Orihuelaan. Matkapäivämme päätteeksi tapasimme maanantaina tulleet opiskelijat Teodomiro Hostellissa. Tapaaminen kului vilkkaassa ajatusten vaihdossa kaikesta aiemmin tapahtuneesta ja tulevista leirisuunnitelmistamme.

Sunnuntai 22.10.2023, Murcia

Matkustimme junalla Orihuelasta Murcian kaupunkiin. Opiskelijoiden toivomuksena oli päästä tutustumaan eläintarhaan. Paikaksi valikoitui Terra Natura Murciassa. Samassa yhteydessä oli myös vesipuisto, mutta se oli jo lokakuussa kiinni. Vaikka ilmat vielä meille suomalaisille ihan kesäiset +25-+30°. Eläintarhassa päivä kului nopeasti. Näimme kirahvit, leijonaperheen, sarvikuonot, hyeenan, paljon erilaisia ja erikokoisia lintuja. Linnut osasivat erilaisia temppuja ja opiskelijat saivat ottaa esim. käsivarrelleen suuren pöllön (pitkä nahkakäsine kädessä) tai olkapäälle papukaijan.  Iloinen ryhmä jatkoi eläintarhasta matkaa ruokailemaan paikalliseen ostoskeskukseen. Sunnuntaipäivänä kaikki liikkeet olivat kiinni, mutta onneksi ruokapaikat olivat auki.

Maanantai 23.10.2023, Vierailu klo 9-13 Curae Mentis Benielissä

Maanantaina vierailimme mielenterveyskuntoutujien päivätoimintakeskus Curae Mentiksessä Benielin kylässä. Kuulimme kuntoutujien käyvän päivätoiminnassa joka arkipäivä kolmen tunnin ajan. Päivätoiminnassa heillä on kokonaisvaltaista toimintakykyä ylläpitäviä ja harjaannuttavia toiminnallisia sisältöjä.  Maanantaisin heillä on tapana ulkoilla ja kävellä lähimaastossa. Maanantain vierailumme aiheutti pientä kummastusta, kun mieluisa ulkoilu vaihtuukin vierailijoiden kanssa toiminnaksi.

Alun molemminpuolinen varautuneisuus ja vierastaminen väheni toiminnan edetessä.  Toiminnallista sisältöä oli mm. myönteisten sanojen keksiminen, rikkinäisen puhelimen kaltaisen kehonkielen ilmaisu sekä pantomiimiesiintymiset arvauksineen. Opettajaparina esitimme härkää (el toro) ja härkätaistelijaa (matador). Osa opiskelijoista heittäytyi mukavasti toimintaan. Kuntoutujat näyttivät myös nauttivan kovasti tästä aktiviteetista. Pantomiimin ollessa viimeisenä ohjelmassa, oli tunnelmassa aistittavissa molemminpuolista vapautumista.

Vasemmalta Sari, Curae Mentiksen henkilökuntaa, Harriet, Carmen ja Silvia IES Gabriel Miro Schoolista.

Workshopit IES Gabriel Miros koululla illalla klo 16.30-18

Espanjalaiset opiskelijat järjestivät opiskelijoillemme workshopit toimintapisteinä koululla. Opiskelijaryhmissä oli sekä espanjalaisia että suomalaisia opiskelijoita.  Espanjalaiset opiskelijat näyttivät heidän tapansa työskennellä verenpaineen, verensokerin ja hengitykseen liittyvissä mittauksissa, jonka jälkeen oli meidän opiskelijoiden vuoro osallistua mittaamisiin.  Englanninkielen käyttö tuntui olevan monelle espanjalaiselle opiskelijalle haasteellista. Tuttujen asioiden sekä eleiden ja näyttelemisen kautta kaikki kuitenkin sujui ymmärrettävästi.  Saimme kuulla, että espanjassa opiskellaan englantia vasta toisella asteella, kun Suomessa sen opiskelu alkaa jo alakoulussa. Verensokerin mittaustulokset Suomessa ilmoitetaan mmol/l ja Espanjassa on käytössä mg/dl, tämä aiheutti ihmetystä vastauksia tarkasteltaessa.

Kuvissa espanjalaisia ja suomalaisia opiskelijoita mittaamistilanteissa workshopeissa

Tiistai 24.10.2023, Leikkimieliset Olympialaiset Torreviejassa

Tiistaiaamulla suuntasimme jo heti aamulla Orihuelan bussiasemalle ja kohti Torreviejaa. Paikallinen opettaja oppaamme Carmen tuli auttamaan bussilippujen ostossa ryhmälle. Opimme, että bussimatkahinnat voi neuvotella ja tingata suoraan bussikuskin kanssa. Saimme edestakaiset liput Orihuela-Torrevieja 2,80 € / henkilö. Matka kesti yhteen suuntaan noin tunnin.

Olimme olleet yhteydessä Costa Blancan Suomi-seuraan sähköpostitse ja sopineet, että opiskelijat suunnittelevat leikkimieliset Olympialaiset seuran jäsenille. Linja-autoasemalta kävelimme rantakatua pitkin kohti Suomi-seuran kahvilaa, Google Mapsia tarvitsimme apuna. Kahvilasta saimme mukaan ystävällisen oppaan sovitun puistoalueen löytämiseksi.

Puistokentällä

Leikkimielisissä Olympialaisissa oli viisi erilaista toimintapistettä. Yhteisestä aloituksessa opiskelijat jakoivat osallistujat syntymäkuukauden mukaan pienryhmiin. Ilma oli lämmin ja aurinkoinen, vesipullot kaikilla mukana.

Kisailijat ja lähihoitajaopiskelijat Winnovasta

Keskiviikko 25.10.2023, Kulttuuripäivä Alicantessa

Alicanteen matkustimme junalla. Meno-paluu lippujen osto tuli tutuksi sekä palvelutiskiltä että automaatista. Alicantessa reippailimme Markin museoon yhdessä oppaaksemme lähteneen Marian kanssa. Museorakennus oli vaikuttava ja jyhkeä, ja esillä olevat saviastiat, korut sekä interaktiiviset informaatiopisteet kertoivat meille Espanjan historiasta ja sen kulttuurista.

Museolta jatkoimme taksikyydeillä paikalliseen suureen ostoskeskukseen, jossa ruokailimme ja teimme ostoksia. Ostoskeskuksen ravintolat olivat, kuten taitaa olla suomessakin; italialaisia, amerikkalaisia tai meksikolaisia nimiltään. Varsinaisesti espanjalaistyylistä ravintolaa ei näkynyt.

Iltapäivän vietimme Alicanten rannalla rentoutuen. Rannalla kuului myös jostakin seurueesta suomen kieltä, vaikka pääasiassa ympäriltä kuului eri kieliä. Lämpötila oli noin 24 astetta, ja aurinko paistoi pienen pilviharson takaa. Osa opiskelijoista halusi kahlata, joku taisi käydä uimassakin, ja muutama tutustui rannan läheisyydessä olleisiin putiikkeihin.

Torstai 26.10.2023, Opiskelijoiden WinNovan opiskelun esittely IES Gabriel Mirossa

Aamulla nukuimme myöhäiseen pitkän reissupäivän jälkeen. Heräämisen jälkeen jokaisen oli määrä pakata laukkunsa perjantain kotimatkaa varten. Päivän aikana opiskelijat valmistivat ennakkoon sovitut esittelypisteensä iltaa varten. Aiemman suunnitelman mukaan illan esitykset oli kohdennettu opiskelijoille, mutta ne muuttuivat opettajille pidettäväksi. Espanjalaiset opiskelijat lähtivät torstaina koko maanlaajuiseen mielenosoitustapahtumaan sotia vastaan.

Illan esittelypisteet toteutettiin ulkona.  Tapahtuman alkuun opiskelijat Janessa ja Saara ohjasivat nimitutustumisen ympyrässä ja jakoivat opettajat värikoodeilla ryhmiin. Opiskelijat esittelivät menestyksekkäästi Suomeen, Poriin, WinNovaan ja lähihoitaja-opintoihin liittyviä asioita. Esittelypisteistä kuului iloinen puheensorina. Omien opiskelijoidemme työskentelyä voi ylpeänä kehua. Kaikki olivat läsnä, puhuivat englantia, ja osasivat oman pisteensä asiat kiitettävästi. Me opettajat: Sari ja Harriet pidimme kahta toiminnallista pistettä; saappaanheittoa sekä tarkkuusheittoa, sekä tarkkailimme opiskelijoiden toimintaa.

Carmen toimi tilaisuuden valokuvaajana. Lopussa Janessa ja Saara keräsivät osallistujat rinkiin, ja jokainen sai sanoa englanniksi jonkin mukavan asian. Aivan viimeiseksi Saara jakoi kaikille vielä tuliaisena suomalaiset suklaat.

Päätösjuhla

Winnovan opiskelijoiden pitämän tilaisuuden jälkeen kokoonnuimme auditorioon, jossa opiskelijamme saivat aplodein diplomit. Lisäksi tapahtumassa oli kaksi nuorta noin 10 –vuotiasta tyttöä esiintymässä laulaen ja tanssien. Nuoret tytöt opettivat vielä perusaskeleita ja käsiliikkeitä Flamenco -tanssista.

Koulun tilaisuuden jälkeen kävimme yhdessä päivällisellä opiskelijoiden valitsemassa Pasta –ravintolassa.

Perjantai 27.10.2023, Kotimatka

Perjantai oli matkapäivämme Suomeen. Lähdimme Orihuelasta klo 8.00 bussikuljetuksella Alicanten lentokentälle. Lähtölentoaika myöhästyi noin tunnilla, mutta kotimaahan palasimme vain puolisen tuntia myöhässä. Kuitenkin lentokentän telineongelmien takia jäimme koneeseen vielä miltei puoleksi tunniksi, ja tämän johdosta jännitimme, ehdimmekö Tampereen junaan. Tampereella junanvaihto sujui Porin junan ollessa viereisellä laiturilla. Tosin laiturilla oli kaksi junaa, ja oli pienestä kiinni, ettemme hypänneet takaisin Helsinkiin menevään junaan. Onneksi näimme viime hetkellä, että Porin junan vaunu numero 5 oli hivenen kauempana toisessa junassa.

Suunnitellut päivät kuluivat nopeasti ja askelia kertyi runsaasti. Ainakin yhdet kengät piti vaihtaa uusiin, kun vanhat hajosivat. Kulttuurierojen huomioiminen ja niihin tottuminen aiheutti keskustelua ja pohtimista, esim. tervehtiessä poskisuudelmat. Kaikki asiat sujuivat kuitenkin hyvin, paitsi tilataksit olivat kiven alla. Paikalliset ohikulkijat olivat ystävällisiä ja auttoivat taksien tilaamisessa, koska taksikeskuksessa ei puhuttu englantia. Paikalliset “vahtivat” vielä, että varmasti kaikki pääsimme kyytiin. Orihuela oli mukavan kokoinen kaupunki ja sieltä oli hyvät kulkuyhteydet muihin matkallemme suunniteltuihin kaupunkeihin.