Siirry sisältöön

Jatkuvan oppimisen vuosi

Kuvassa kolme ihmistä auditorion punaisten tuolien edessä. Vasemmalla vaaleahiuksinen nainen sähkönsinisessa puserossa, keskellä silmälasipäinen mies mustassa paidassa ja oikealla seisomassa nainen mustassa tunikassa.

Teksti: Teija Harju, johtaja, työelämäpalvelut
Kuvassa Työelämäpalvelujen tiimi Teija Harju, Jori Saine ja Lena Girs Kalske


Marraskuun lopulla sain kutsun osallistua Satakunnan ja Rauman kauppakamarien hr-valiokuntien tilaisuuteen. Tehtäväksi sain valmistella esityksen TOP3-yritysten ja oppilaitosten yhteistyöstä. Tiivistin aiheen kolmeen kärkiteemaan: työelämässä oppimiseen, kansainvälistymiseen ja kumppanuustoimintaan.

TOP 1: Työelämässä oppimisen mahdollistaminen koulutus- ja oppisopimuksella  

On muistettava, että ilman työelämää, yrityksiä ja työnantajia, ei tarvittaisi oppilaitostakaan. Perustehtävämme ammatillisessa oppilaitoksessa ja työelämäpalveluissa on osaavan työvoiman varmistaminen erilaisin keinoin. Työelämässä oppiminen on aina tavoitteellista ja ohjattua, ja siitä sovitaan joko koulutussopimuksella (palkaton) tai oppisopimuksella (palkallinen). Strategisena tavoitteenamme on hallitusohjelman mukaisesti oppisopimustoiminnan lisääminen ja tähän tarvitaan yrityksiä.

WinNovassa on hyviä kokemuksia oppisopimuksella rekrytoinnista. Useat yritykset ovat saaneet jopa satoja hakemuksia koska työntekijät uskaltautuvat hakemaan uudellekin alalle hieman keskeneräisinä, silloin kun tarjolla on palkallinen oppisopimuspaikka.

Oppilaitoksen haasteena on yhä kasvava määrä erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Tässäkin asiassa tarvitaan yrityksiä, yhteistä tahtotilaa ja resursseista sopimista. Työyhteisössä tulisi voida antaa oppimiselle ja tekemiselle riittävästi aikaa, ja perehdytyksen sekä ohjauksen arvo olisi nähtävä satsauksena.

TOP 2: Kansainvälinen rekrytointi ja tilauskoulutus
 – Osaajien varmistaminen myös tulevaisuudessa

Kansainvälisen rekrytoinnin taustalla on WinNovan oma strategia 2022-2025 ja hallitusohjelma, jonka mukaan englanninkielisten ammatillisten opintosisältöjen tarjontaa lisätään ja samalla varmistetaan mahdollisuus kotimaisten kielten riittävään opiskeluun. Hallitus avaa myös ammatillisen koulutuksen järjestäjille mahdollisuuden myydä tutkintoon johtavaa koulutusta vastaavalla tavalla kuin korkeakoulutuksessa.

Olemme viime vuosien aikana toteuttaneet useampia kansainvälisiä rekrytointeja ja ensimmäinen tilauskoulutuksen pilotti käynnistyi loppusyksystä, kun saimme Tiedepuiston kampuksella 22 filippiiniläistä hoiva-alan opiskelijaa. Yritysyhteistyölle on tarve tässäkin, sillä tilauskoulutuksilla etsimme apuja alueen työvoimapulaan. Eettisesti kestävän tilauskoulutuksen tavoitteena on käynnistää ohjelmia, joille on aito työntekijätarve.

Uuden opettelu on alussa, ja kansainvälisessä rekrytoinnissa on edelleen pitkät lupaprosessit. Työyhteisöjen valmius vastaanottaa kv-osaajia tarvitsee pitkäjänteistä koulutusta ja kokemusta. Useampi yritys sanoo ”juhlapuheissa” olevansa valmis kansainväliseen työvoimaan, mutta edelleen on haasteita työharjoittelupaikkojen löytämisessä ja työllistymisessä koulutuksen jälkeen.

TOP 3: Kumppanuustoiminta, ekosysteemit ja työelämäpuistot

TOP 3:een kuuluu ehdottomasti WinNovan aktiivinen kumppanuustoiminta alueen yritysten kanssa. WinNovalla on kymmeniä strategisia kumppanuuksia, joiden kanssa tehdään systemaattista ja pitkäjänteistä yhteistyötä.

Esille on noussut myös useamman yrityksen tarpeisiin kootut joko tapaus- tai pitkän suunnitelman mukaiset ekosysteemit erilaisten teemojen ja tarpeiden ympärille – veto- ja pitovoiman sekä yritysten liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Lisäksi TE-uudistuksessa vahvasti mukana olo ja Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoitusohjelmat tuovat meille tähän työhön aivan uusia mahdollisuuksia.

Kiitämme kumppaneitamme hyvästä jatkuvan oppimisen vuodesta ja toivotamme tunnelmallista joulun aikaa!