Siirry sisältöön

WinNova Wipeout vappuetkot! Yhdessä tekemisen kulttuuria Raumalla!

Norsufutiksen joukkue yhteiskuvassa pelikentällä ison pallon kanssa.

Teksti: WinNovan opiskelijatoiminnan ohjaaja Hanna Vatka
Kuvat: WinNovan media-alan opettaja Henna Mannila

Saku ry on ammatillisen koulutuksen oma liikunta- ja kulttuurijärjestö, hyvinvoinnin edistämisen organisaatio, jonka toiminnan päämääränä on osaava ja työkykyinen ammattilainen. Halusimme toteuttaa kyseisen organisaation Liike Virtaa- kampanjaan liikunnallisen tempauksen ja tapahtumaa siivitti WinNovan opiskelijoille suunnattu valokuvauskilpailu.

Tapahtuman lähestyessä yhteisiä suunnittelupalavereja oli viikottain. Palavereissa pohdittiin yhdessä toteutusta sekä turvallisuutta ja ohjelman sisältö saatiin kasaan hyvissä ajoin. Työryhmämme oli idearikas ja keskusteluissa tuotiin esille hyviä nostoja ja pohdintoja. Saimme myös tukea tapahtumaan paikallisista nuorison verkostotoimijoista. Paikallisradio haastatteli tapahtumaa ennen ja halusi kuulla lisää tapahtuman sisällöstä.

Kahvitauoilla oli kiva kuulla keskustelua liittyen norsufutikseen ja siihen liittyviin sääntöihin. Eräs opettaja soitti useamman kerran ja kertoi oman ryhmänsä opiskelijoiden olevan aivan täpinöissään tulevasta tapahtumasta.

WinNova Wipeout vappuetkot toteutettiin talviharjoitteluhallissa. Tapahtuma sisälsi liikunnallisia toimintapisteitä ja pienimuotoisen valokuvanäyttelyn. Lisäksi järjestimme norsufutisturnauksen, joka näyttäytyi todella suosittuna opiskelijoiden keskuudessa. Media-alan opiskelijat suunnittelivat mainokset ja dokumentoivat kuvallisesti tapahtumaa. Turvallisuusalan opiskelijat yhdessä opettajiensa kanssa huolehtivat turvallisuudesta ja järjestyksen pidosta. Opiskelijaterveydenhuollon toimijat olivat ensiapuvastaavina. Työryhmä muun muassa ohjasi liikuntapisteiden turvallisuutta ja kannusti opiskelijoita. Saku ry:n tiedottaja oli myös mukana tapahtumassa valokuvaamassa ja haastattelemassa.

Opettajilta oli jälkeenpäin mukava kuulla tapahtumassa viihtyneistä opiskelijoista. Pidimme myös työryhmässä purkupalaverin, jossa pohdimme tapahtuman onnistumisia ja kehittämiskohteita. Yhdessä tulimme siihen lopputulokseen, että yhteiset tapahtumat voisi suunnata opiskelijoille etenkin lukukauden alkuun ryhmäytymisen tueksi.

Loppujen lopuksi, yhteinen ponnistus oli onnistunut ja saimme yhdessä toteutettua tapahtuman, joka loi pöhinää kahvihuoneisiin, iloa opiskelijoille ja lisäsi yhdessä tekemisen kulttuuria koko yhteisöön.