Verkko-oppimisen laatukriteerit
WinNovassa on laadittu verkko-oppimisen laatukriteerit osana nykyisen strategiakauden WeKampus-kehittämisohjelmaa. Verkko-oppimisen laatukriteerit auttavat arvioimaan ja kehittämään verkko-oppimateriaalien laatua, käytettävyyttä ja vaikuttavuutta. Verkko-oppimisen laatukriteerit tukevat opettajien toimimista digitaalisissa oppimisympäristöissä. Verkko-oppimisen laatukriteerit edistävät myös digitaalisten oppimateriaalien jakamista, yhteiskehittämistä ja uudelleenkäyttöä.
Tekninen käytettävyys
- Toimintavarmat ja tietoturvalliset oppimisympäristöt
- Toimivat ja tavoitteiden mukaiset verkkotyövälineet ja tekninen tukipalvelu
- Yhteisesti sovitut tietoturvalliset ohjelmistot ja sovellukset
- Laitteesta riippumattomat opiskelutavat
Pedagogiikka
- Vuorovaikutus, yhteisöllisyys ja läsnäolo
- Opiskelijalla on mahdollisuus olla yhteydessä opettajaan
- Opiskelijoilla on mahdollisuus olla yhteydessä toisiinsa
- Vuorovaikutus on suunniteltu ja mahdollistettu työtapojen valinnassa
- Ohjaus ja palaute osana verkko-opetusta ja -opiskelua
- Selkeät tavoitteet
- Selkeät ohjeet
- Ymmärrettävät ja tarkoituksenmukaiset tehtävänannot
- Tarpeenmukainen ohjaus ja palaute
- Arviointikriteerit näkyvillä
- Monipuoliset arviointitavat
- Opiskelijalla mahdollisuus antaa palautetta
Sisältö
- Yhteiset kriteerit (sisältö ja arviointi vastaavat arviointikriteereitä ja ovat yhdenmukaiset koko WinNovassa)
- Motivoivat, monipuoliset osaamistavoitteisiin kytkeytyvät laadukkaat sisällöt (monimedia – videot, kuvat, linkit, sovellukset, pelillisyys ym.)
- Materiaalit luotettavia ja ajantasaisia
- Saavutettavuus huomioitu
- Noudatetaan tekijänoikeuksia
- Työelämälähtöisyys on huomioitu