Siirry sisältöön

Marketing through Europe -koulutuskokonaisuus viimeisteltiin Graafschap Collegessa

Marketing through Europe -hankkeen projektiryhmä kannattelee loppukokouksessa Erasmus+ vaihto-ohjelman lippua.

Marketing through Europe (MaTE) -hankkeessa kehitetään liiketoiminnan opiskelijoille räätälöity vaihto-ohjelma, joka tarjoaa kansainvälistä kokemusta ja kehittää englannin kielen taidon lisäksi markkinointiosaamista ja työelämätaitoja, kuten ryhmätyötaidot, vastuullisuus, joustavuus, tavoitteellisuus ja ongelmanratkaisukyky.  

Kokoonnuimme viimeiseen projektiryhmän lähikokoukseen 24.5.–25.5.2023 Alankomaiden Doetinchemiin viimeistelemään vaihto-ohjelman kuvauksen sekä vaihto-ohjelman toteutuksessa tarvittavan digitaalisen materiaalin. Kokoukseen osallistui edustajia viidestä oppilaitoksesta ja neljästä maasta (Alankomaat, Portugali, Unkari ja Suomi). WinNovasta mukana olivat Jonna Malmivuori ja Marja Mäntynen. Hankkeen aikana oppilaitokset ovat tulleet tutuiksi keskenään, ja yhteistyötä on viritelty myös muilla osa-alueilla.  

WinNovan ensimmäinen oma Erasmus+ KA2 -hanke – Marketing through Europe – alkoi syksyllä 2020 koronan vielä jyllätessä. Kehittämistyötä vietiin yli vuoden eteenpäin Teams-välitteisesti, ja tapasimme toisemme ensimmäistä kertaa kasvokkain marras-joulukuun vaihteessa 2021. Loppukokouksessa teimme kokonaisarviointia hankkeen onnistumisesta ja vaikuttavuudesta. Koronan sävyttämästä alusta huolimatta MaTE-hanke onnistui erittäin hyvin. Hankkeen aikana toteutettiin kaksi vaihto-ohjelman pilottia Unkarissa ja Alankomaissa. Näihin pilotteihin osallistui liiketoiminnan alalta yhteensä 32 opiskelijaa ja 8 opettajaa neljästä maasta (Alankomaat, Portugali, Suomi, Unkari). HAMK Edu toimi hankkeessa pedagogisena asiantuntijana. Pilottien palaute oli erittäin positiivista: opiskelijat ja opettajat kokivat MaTE vaihto-ohjelman motivoivaksi ja inspiroivaksi tavaksi saada kansainvälistä kokemusta. WinNovan opiskelijat suorittavat vaihto-ohjelman aikana projektissa toimiminen tutkinnon osan, joten vaihto-ohjelmaan osallistuminen edisti myös heidän opintojaan.  

Heikki Hannula HAMK Edusta johdattelee arviointi- ja vaikuttavuuskeskustelua 

Loppukokouksessa järjestettiin myös loppuraportin koostamis- ja kirjoittamistyöpaja. Lisäksi keskustelimme kehitetyn vaihto-ohjelman markkinoinnista muihin oppilaitoksiin sekä toimintamallin juurruttamisesta omiin oppilaitoksiimme. Hupiakaan ei täysin unohdettu: alankomaalaiset isäntämme – Haiko ja Marc – olivat järjestäneet meille ikimuistoisen elämyksen Alankomaissa suositun Pitch & Putt -lajin parissa. Samoin kuin vaihto-ohjelman piloteissa muodostimme kaksi kansainvälistä ryhmää, joiden välinen leikkimielinen kisailu vaati mm. kenkien mutaamista ja pensaiden kartoittamista.  

Kuvateksti: Perehtymistä Pitch & Putt -lajin saloihin.  

Loppukokous on kehittämistyön ja lähes kolmivuotisen yhteistyön päätepiste, joten yhteisen työskentelyn hedelmistä iloitsemisen lisäksi myös haikeutta oli ilmassa. Hyvin yhteen pelaava ryhmämme keksii varmasti vielä tulevaisuudessa uusia yhteisiä kehittämishaasteita! 

Lisätietoa löydät hankkeen nettisivulta: Marketing through Europe – WinNova(avautuu uuteen ikkunaan) 

Jonna Malmivuori ja Marja Mäntynen